Tijdens een leuk gesprek viel ineens de naam Isabella Rossellini (1952). “Ken je dat filmpje over de comeback van Isabella Rossellini bij Lancôme?”, vroeg mijn gesprekspartner. En nee, ik kende het niet. Thuis zoek ik het op en kijk het.
Het filmpje is een introductie voorafgaand aan een langer interview dat Isabella Rossellini geeft bij talk show host Fredrik Skavlan. Een aanrader om te kijken overigens. Een zin in het korte filmpje raakt mij met name: “So, probably women’s dream changed?” En ik vraag mij af, is dat zo?
De dromen van onze moeders
Waren de dromen van onze moeders anders dan die van ons? Droomden zij inderdaad ‘jong te zijn’, anders dan wij 50-plussers daar nu van dromen? Als we daar al van dromen? Ik vraag mij dat af en eerlijk gezegd denk ik niet dat zij daarover anders droomden dan wij. Ik denk dat zij, net als wij, er gewoon goed en verzorgd uit wilden zien. Niet per se jonger. Toch was dat de perceptie van Lancôme in 1994. En van vele andere cosmeticamerken. Dus was het misschien niet de droom van de 50plus vrouw in 1994, maar de invulling van de cosmetica-industrie en de media zou ik zeggen. De vrouw na haar 40ste was er niet om gezien te worden. Niet in advertenties en niet in de media. Al heet je Isabella Rossellini, jarenlang de mooiste vrouw van de wereld genoemd.
Françoise Lehmann, ceo van Lancôme
Gelukkig verandert dit langzaam binnen de cosmetica-industrie. Françoise Lehmann, ceo van Lancôme, lijkt het te begrijpen. Vrouwen van 40, 50 en ouder voelen zich niet vertegenwoordigd in de communicatie-uitingen van o.a. cosmeticamerken. “Buitengesloten”, zegt Isabella zelfs. En dat is niet handig met alleen al zo’n 4,5 miljoen vrouwen boven de 40 in Nederland. En een groeiende groep vrouwen. Vrouwen die er mogen zijn, gewoon zoals ze zijn. Slim, krachtig en de lessen van het leven geleefd met een lach en een traan, waar Sarah Gezien voor staat. Dus verstandig dat deze vrouwelijke ceo van Lancôme iets doet met die feiten en een vrouw als Julia Roberts aanhoudt als boegbeeld en een andere, zoals Isabella Rossellini, terug vraagt. Fijn ook dat ze er nu open over mag zijn en niet haar mond hoeft te houden zoals dat in het verleden het geval was.
The times they are changing
Persoonlijk vind ik deze ontwikkeling geweldig. Ik juich Isabella Rossellini toe: “You go woman en laat je vooral niet de mond snoeren”. Ik geniet van het prachtige initiatieven als dat van Denise Boomkens, &Bloom, die vrouwen ouder dan 40 portretteert en laat zien dat natuurlijk ouder worden prachtig is (volg haar vooral op Instagram). Denise wil hiermee vrouwen inspireren natuurlijk ouder te worden. Zo natuurlijk als zij zelf willen.
Kortom, het zijn niet de dromen van vrouwen die veranderen het zijn de tijden die veranderen. We hebben nu niet alleen een stem, we gebruiken hem ook. En bovenal zijn we steeds meer onszelf. Zoals Denise Boomkens zegt: “Aging is not what it used to be. It’s way cooler! Daarom ga ik graag voor meer jij en ik in al die reclames die ons als doelgroep hebben.
Wat vind jij van deze ontwikkeling? Voel jij je vertegenwoordigd in reclame? Heb je voorbeelden die echt niet geloofwaardig zijn? We horen ze graag, dus deel ze met ons onder deze blog, op Facebook of Instagram.
Geef een reactie